torsdag 2 maj 2019

Hyllvärmare: Tag mig, tag mig med dig - Lauren Kelly

Originaltitel: Take Me, Take Me with You
Författarinna: Lauren Kelly (Pseudonym för Joyce Carol Oates)
Utgiven: 2004
Sidor: 239, Inbunden
Genre: Psykologisk thriller
Förlag: Wahlström & Widstrand
"Den unga, bräckliga Lara Quade plågas av både fysiska och psykiska men efter en olycka i barndomen. En dag får hon av en anonym givare en dyr biljett till en pianokonsert. Hon hamnar bredvid Zedrick Dewe som hon finner både frånstötande och attraherande. På något sätt tycker hon sig känna honom, och han henne. Vem har fört dem samman? Och varför dras de så obönhörligt till varandra?
Mot sin vana låter Lara honom följa med henne hem. Där blir han plötsligt våldsam, skriker och vänder upp och ner på hela lägenheten och försvinner sedan i all hast. Kvar står Lara och undrar vad som hände. Detta blir upptakten till en serie oförklarliga händelser och avslöjanden, och en starkt erotisk ladda relation som tar en abrupt vändning från ömhet till våld, från det förutsägbara till det skrämmande. Till sist tvingas Lara att konfrontera sanningen om sin familjs förflutna och all sin förträngda smärta och ilska."
En till hyllvärmare som jag lottade ut för ett litet tag sen. Den har stått i hyllan ett antal år efter att jag hittat den på loppis.

Och tyvärr blev det ingen fullträff för mig. Inte ens i närheten. Om den inte hade varit för att den inte är så lång och det var stor text i den, hade jag inte läst ut den. Har svårt att sätta fingret på exakt varför jag inte gillade den. Tror inte historien eller karaktärerna kändes särskilt trovärdiga. Jag köpte det helt enkelt inte.

Även om Laura verkligen plågas av sin barndom och sitt förflutna har jag svårt att förstå vissa val hon ändå gör. Men eftersom jag inte varit med om sånt som hon har så kanske jag inte ska döma henne så hårt. 

Hursomhelst, den klickade inte för mig helt enkelt. Det var något perverst över det hela som jag inte gillade. Jaja, nu vet jag ändå hur det slutade och det är dags för den här boken att hitta ett nytt hem. Förhoppningsvis där någon uppskattar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)