fredag 24 maj 2019

Hoppsan, jag är död! - Arto Paasilinna

Efter en...annorlunda vecka ska det bli skönt att komma tillbaka till rutinerna igen. 
Så idag blir det en liten recension. :)

 
Originaltitel: Herranen aika 
Författare: Arto Paasilinna 
Utgiven: 1980 
Sidor: 195, Inbunden 
Genre: Humor, Fiktion 
Förlag: Brombergs Bokförlag
 "Min död kom som en fullständig överraskning för mig." Så säger vår hjälte redan i allra första början av denna halsbrytande historia. Han möter döden på det mest snöpliga vis. Fullt upptagen av att spana in ett par kvinnoben, går han rakt ut i gatan och blir överkörd av en bil. Han dör på fläcken. Och allt detta på grund av en främmande kvinna som inte ens visar sig vara så vacker som hennes ben antydde. När han ligger där på trottoaren inser han att han faktiskt är död.
Hans kropp är helt orörlig men andligen befinner han sig på denna sidan och kan följa allt som händer! Han tar tillfället i akt och svischar hem till hustrun för att invänta telefonsamtalet om hans bortgång. Som han befarar blir hon inte särskilt ledsen när dödsbudet kommer. Men han blir rätt nöjd när han på sin begravning belåtet kan konstatera att han faktiskt blev ett snyggt lik och att det kom mycket folk. Snart trivs han riktigt bra med sin nya tillvaro. Helt oanade möjligheter öppnar sig och han gör många nya bekantskaper."
En underhållande och intressant bok. Den är väldigt annorlunda mot vad jag brukar läsa, men det här läser jag gärna mer av. Många olika och intressanta karaktärer som vår huvudkaraktär stöter på och ibland slår följe med. Det är många olika öden man får ta del av, en del väldigt sorgliga faktiskt.

Till att börja med är jag inte så förtjust i den man vi får följa i döden, ingen sympatisk människa direkt. Men det var roligt att ändå följa honom och till slut se hur han ändrar sig med tiden. En av de mest intressanta bitarna att läsa om var den finska kulturen, med ganska stort fokus på litteraturen och språket och hur viktig den är. Även om jag inte kände igen dem så dök det upp flera döda (finska) författare, en av dem höll ett riktigt bra tal om just den fina finska kulturen och dess betydelse för landet.

 Den är väldigt lättläst och handlingen tycker jag flyter på fint genom hela boken. Jag är glad att jag har fler böcker av honom i bokhyllan, för jag läser gärna mer av honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)