söndag 2 juni 2019

En smakebit på söndag - Elden

En smakebit på söndag är då man delar med sig av ett litet stycke ur den bok som man läser just nu. Utan att komma med några spoiler förstås. 
En smakebit på söndag hålls den här veckan av Betraktninger ~ tanker om bøker

Elden - Maria V. Snyder
(Sista delen i trilogin.)

"När ryktet att Yelena är en själafinnare, med makten att fånga och släppa lös själar, sprids som en löpeld blir folk oroliga. Redan sedan tidigare har hennes ovanliga förmågor och förflutna skilt henne från de andra. medan det magiska rådet diskuterar Yelenas framtid får hon ett oroväckande meddelande: Det planeras en sammansvärjning mot hennes hemland, ledd av en mordisk magier hon redan har besegrat en gång. Hoppet om att kunna återförenas med sin älskade driver henne framåt på en resa där alla hennes förmågor sätts på prov. Under färden möter hon allierade, fiender, älskare och påstådda lönnmördare, och allas lojalitet går att ifrågasätta. Vem är egentligen vän och vem är fiende? Yelena har nu en chans att visa vad hon går för - och rädda landet hon älskar."

Smakbiten är hämtad från sidan 26.

 "När jag hade packat färdigt tog jag farväl av Irys och kämpade sedan fram genom vinden på väg mot matsalen. Kökspersonalen hade alltid ett förråd med färdkost redo, och jag samlade på mig tillräckligt med mat för att vi skulle klara oss i en vecka.
När jag närmade mig stallet kunde jag se några hästhuvuden sticka ut ur sina boxar. Kikis vita och kopparfärgade ansikte gick inte att ta miste på ens i det dunkla skenet, och hon frustade till hälsning när jag öppnade mitt sinne för henne.
"Vi gå?" frågade hon.
"Ja. Jag är ledsen att jag tar med dig ut en sådan hemsk dag."
"Inte dålig med Lavendeldamen."
Lavendeldamen var det namn hästarna hade gett mig. De namngav människorna i sin omgivning precis som vi skulle namnge ett husdjur.
"Lavendeldamen luktar som..." Kiki hade inte ord nog för att beskriva sina känslor. En mental bild av en buskig blågrå lavendelplanta med långa lila blommor formades i hennes sinne. Synen åtföljdes av en känsla av tillfredsställelse och trygghet."

18 kommentarer:

  1. tack för en annorlunda smakbit, ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är lite annorlunda, kanske därför jag tycker så mycket om den. ;) Hela serien är bra. Tack! Ha en jättefin dag du också!

      Radera
  2. Jag har ju läst en bok med pratande kaniner så varför inte pratande hästar också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djur som talar kan vara riktigt roliga i böcker. :) Det funkar bra i den här boken i alla fall!

      Radera
  3. Damen som kunde tala med hästar. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja i det här fallet så är det så. :D Ett roligt inslag i berättelsen.

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Man undrar ibland vad djur i verkliga livet skulle säga om de kunde...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de undrar nog många gånger vad en håller på med i såna fall. ;) Men det skulle vara intressant att veta vad de tycker om folk. Jag gillar iaf inslaget i boken. :)

      Radera
  5. Den här kände jag inte till, kul med lite annorlunda böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en liten annorlunda serie. Gillar man fantasy, magi och lite action så kan den här vara ett bra tips. :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Kände inte alls till denna och fantasy är ju aldrig fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fantasy funkar alltid för mig. :) Kan rekommendera serien, jag gillar den väldigt mycket!

      Radera
  7. Talande hästar skulle väl vara praktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst skulle det. :) Det skulle nog bli intressant.

      Radera
  8. Det var en lustig smakbit :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det är roliga stycken emellanåt i boken. :) Det var lite svårt att välja en smakbit utan att avslöja nåt när det är den sista boken i serien.

      Radera
  9. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte särskilt ny, har haft den ett bra så den är en liten hyllvärmare hos mig. :)

      Radera

Tack för din kommentar! :)