torsdag 13 juni 2019

Gökens rop - Robert Galbraith

https://www.adlibris.com/se/bok/gokens-rop-9789173487788
Originaltitel: The Cuckoo's Calling
Författare: Robert Galbraith (Pseudonym för J.K. Rowling)
Utgiven: 2013
Sidor: 498, Inbunden
Genre: Deckare, Kriminalare
Förlag: Wahlström & Widstrand
"När den berömda supermodellen Lula Landry möter döden då hon faller från sin snötäckta balkong, utgår polisen ifrån att det rör sig om självmord. Men hennes bror har sina tvivel och hyr privatdetektiven Cormoran Strike för att undersöka saken närmare. Strike är en krigsveteran med såväl fysiska som psykiska men, och hans tillvaro är kaotisk - han sover på en tältsäng på kontoret och lever på nudlar.
Uppdraget ger honom visserligen en ekonomisk livlina, men personligen får han betala ett högt pris: ju djupare han tränger in i Lulas komplexa värld, desto mörkare blir den och desto närmare faran kommer han... Ett elegant mysterium, genomsyrat av det moderna Londons färgstarka atmosfär, från det fashionabla Mayfair till pubarna på East Ends bakgator och Sohos hektiska folkvimmel."
Jag är väldigt sen med att läsa den här men jag hittade den på loppis (tror jag) för ett tag sen. Och jag har ärligt talat varit lite skraj över att plocka upp den eftersom jag vet att det är J.K. Rowling som har skrivit den. Blev väl rädd att bli besviken. Så jag gick faktiskt in i den här med inställningen att jag förmodligen inte skulle tycka om den.

Men jag hade fel, jag tyckte jättemycket om den! Tror det beror mest på att jag verkligen gillade både Strike och Robin och jag ville följa deras utveckling. Och så ville jag ju se hur det slutade! Jag gillade stämningen i den också, jag kom snabbt in i den och blev intresserad ganska snart. Är så glad att jag de två uppföljarna i bokhyllan, för nu vill jag verkligen läsa dem också! :)

2 kommentarer:

  1. Borde verkligen fortsätta på den här serien! Tyckte också om första :). Vilket fint bokmärke också!

    SvaraRadera
  2. Ja jag vill verkligen fortsätta serien också! Ska försöka att inte vänta för länge på att plocka nästa bok. :) Hittade bokmärket på Akademibokhandeln när jag var där sist! :D Är lite nördig när det gäller bokmärken.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! :)