måndag 10 juni 2019

Elden - Maria V. Snyder

https://www.adlibris.com/se/e-bok/elden-9789150710021
Originaltitel: Fire study
Författarinna: Maria V. Snyder
Utgiven: 2008
Sidor: 376, Häftad
Serie: Yelena Zaltana, Tredje delen.
Genre: Fantasy, Magi, Äventyr
Förlag: Harlequin 
"När ryktet att Yelena är en själafinnare, med makten att fånga och släppa lös själar, sprids som en löpeld blir folk oroliga. Redan sedan tidigare har hennes ovanliga förmågor och förflutna skilt henne från de andra. medan det magiska rådet diskuterar Yelenas framtid får hon ett oroväckande meddelande: Det planeras en sammansvärjning mot hennes hemland, ledd av en mordisk magier hon redan har besegrat en gång. Hoppet om att kunna återförenas med sin älskade driver henne framåt på en resa där alla hennes förmågor sätts på prov. Under färden möter hon allierade, fiender, älskare och påstådda lönnmördare, och allas lojalitet går att ifrågasätta. Vem är egentligen vän och vem är fiende? Yelena har nu en chans att visa vad hon går för - och rädda landet hon älskar."
Det här är den tredje och sista delen i serien om magikern och själafinnaren Yelena Zaltana. Jag älskade de två tidigare böckerna, Giftet och Magin. Och jag älskade den här också! Jag gillar verkligen världen och de olika territorierna i landet som författaren har byggt upp.  Likaså magin och alla olika karaktärer som dyker upp, onda som goda. Mina favoriter är hästen Kiki som bara Yelena kan prata med och även hennes kompisar Ari och Janco.

Jag gillar Yelena också även om hon i den här boken kunde irritera mig ibland, hon tar vara på sig själv, visst, men blir lite förvånad hur ansvarslöst hon ändå kunde vara emellanåt. Men hur som helst, det är det enda negativa jag kan komma på. Serien innehåller sånt jag älskar: magi, action, nya världar och lite humor. Är lite sorgligt att serien är slut nu men jag kommer nog läsa om den någon gång i framtiden.

Ett litet smakprov finns HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)