söndag 9 juni 2019

En smakebit på söndag - Jag överlevde Titanic

En smakebit på söndag är då man delar med sig av ett litet stycke ur den bok som man läser just nu. Utan att komma med några spoiler förstås.
En smakebit på söndag hålls den här veckan av Flukten fra virkeligheten.

Jag överlevde Titanic - Lawrence Beesley

https://www.adlibris.com/se/bok/jag-overlevde-titanic-9789177425021
"Det hette att Titanic var osänkbart - men natten till den 15 april 1912 hände det omöjliga. Det stoltaste av fartyg stötte emot ett isberg som skadade henne så allvarligt att inget stod att göra. Vattnet forsade in och svämmade över flera av de så kallade vattentäta skotten. Fartyget skulle sjunka, det var bara en fråga om när. Kaptenen beordrade passagerarna till livbåtarna, i första hand kvinnor och barn. I någon mån också män. Det märkligaste av allt var att detta oerhört påkostade fartyg inte hade utrustats med livbåtar så att det räckte till alla ombord. Under två och en halv timme, från sammanstötningen tills Titanic försvann i djupet, utspelades ett verklighetsdrama med få motstycken i historien. Livbåt efter livbåt hissades ner och vissa passagerare fick ta plats men andra måste stanna på däck. Lawrence Beesley var med om allt detta. Här är hans mästerligt nedtecknade ögonvittnesskildring - ett av tidernas främsta reportage."

Smakbiten är hämtad från sidorna 40-41.

"Ganska snart, när jag hörde folk gå omkring i korridorerna, tittade jag ut och fick se ett flertal passagerare stå och prata med en steward - merparten var damer i morgonrock. Andra var på väg upp, och jag beslöt mig för att gå ut på däck igen, men eftersom det var för kallt för att göra detta i morgonrock tog jag på min norfolkjacka och byxor innan jag gick upp. Det var nu fler människor som stod och tittade ut över räcket, gick omkring därute och frågade varandra hur det kom sig att vi hade stannat, men utan att få någon ytterligare information. Jag stannade kvar på däck i några minuter, gick omkring med raska steg för att hålla mig varm och tittade då och då ner mot havet som om någonting där skulle kunna klargöra uppehållets orsak. Fartyget hade nu återupptagit sin framfart, och rörde sig mycket sakta genom vattnet med en tunn vit linje av skum på vardera sidan. Jag tror vi alla var glada att se detta, det verkade bättre än att ligga stilla. Jag beslöt mig snart för att gå ner igen, och när jag korsade skeppet från styrbord till babord för att gå nerför trappan vid vestibuldörren såg jag ett befäl klättra upp i den sista livbåten på babordssidan - nummer 16 - och börja dra loss presenningen, men jag kan inte minnas att någon fäste någon särskild uppmärksamhet vid honom."   

32 kommentarer:

  1. spännande smakbit, vi besökte Titanic-museum i Belfast, utställningen var i besök i Göteborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den utställningen låter väldigt intressant, den skulle jag gärna ha gått på! Efter att jag läst ut den här vet jag att jag kommer söka runt om Titanic ännu mer på nätet. :)

      Radera
  2. Ja den vill jag verkligen läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började läsa den igår och jag har svårt att lägga den ifrån mig, även om man vet vad som kommer att hända. Kan rekommendera den!

      Radera
  3. Säkert en riktigt hemsk och spännande redogörelse. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är både spännande men hemsk och sorglig eftersom man vet att allt som berättas är verkligen sant. Och det känns verkligen som om man förflyttas bakåt i tiden och är på Titanic. Men väldigt intressant också! :)

      Radera
  4. Den här händelsen är ju något som är mytomspunnet. Intressant med ett ögonvittne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är ju det så jag blev jätteglad när jag hittade den här! Det blir så kusligt verkligt också med ett ögonvittne.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Verkar så intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt intressant! Kan rekommendera den! :)

      Radera
  6. Den där verkar ju så spännande! Noterat den nu. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt intressant och samtidigt fruktansvärd eftersom det allt är verkligt. Hoppas du gillar den om du läser den nån gång! :D

      Radera
  7. Säkert stark och intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis vad den är hittills, jag har svårt att lägga den ifrån mig. :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Titanicutställningen finns i Uppsala i sommar och jag funderar på att åka dit och kolla. Titanic fascinerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den utställningen låter verkligen intressant! Hoppas den är bra om du åker och ser den. När jag läst den här så kommer jag nog vilja gå på en sån utställning också. :)

      Radera
  9. Det må ha vært aldeles forferdelig å være med på den jomfruturen. Jeg er ikke flink til å lese slike historier når de er sanne. Jeg synes det blir for tøft å forestille seg hva de gikk gjennom.
    Ha en riktig fin pinsesøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis! Många böcker eller händelser är för svåra att läsa om, just för att de är sanna. Jag tänker likadant när jag läser den här, att det måste ha varit förfärligt att ha varit med på den där resan. Ha en riktigt fin söndag du också! :D

      Radera
  10. Tack för smakbiten och tipset. Måste läsas.
    Önskar dig en fin söndagskväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag rekommenderar den verkligen men den lämnar en inte oberörd. Tack! Önskar dig en fin söndagskväll också! :)

      Radera
  11. svårt att tänka på något så hemskt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det verkligen. Och när man läser känns det ganska tufft många gånger. Men jag vill ändå veta vad som hände. Ha en fin söndag! :)

      Radera
  12. Ögonvittnesskildring, kan ju inte bli bättre, eller sannare...tack för spännande smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är något unikt med ögonvittnesskildringar! Det gör allting ännu verkligare, både på gott och ont. I den här känns allt skrämmande verkligt. Trevlig söndag! :)

      Radera
  13. Alltid intressant att läsa om historiska händelser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det! :) Och det blir ju speciellt när det är ett ögonvittne som berättar.

      Radera
  14. Den är säkert väldigt intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är den. Både intressant och väldigt tragisk.

      Radera
  15. Det är en bok jag kan tänka mig att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker om den om du läser den någon gång. Jag rekommenderar den! :)

      Radera
  16. Den låter verkligen jätteintressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt intressant och lärorikt att få händelsen berättad av ett ögonvittne! Det var flera detaljer jag inte alls visste om. Rekommenderar den! :)

      Radera

Tack för din kommentar! :)