måndag 3 juni 2019

Hyllvärmare: Trogen hustru sökes - Robert Goolrick

Originaltitel: A Reliable Wife
Författare: Robert Goolrick
Utgiven: 2009
Sidor: 295, Inbunden
Genre: Historisk roman
Förlag: Historiska media
"Han satte in en annons i en dagstidning i Chicago, sökte efter en "trogen hustru". Hon svarade, skrev att hon var "en enkel, ärlig kvinna". Naturligtvis var hon allt annat än ärlig, och det enda enkla hos henne var hennes beslutsamhet. 
Hon skulle gifta sig med denne man och därefter döda honom, långsamt och försiktigt. Sedan skulle hon själv bli en förmögen änka. Vad Catherine Land inte insåg var att den gåtfulle ensamvargen Ralph Truitt hade en alldeles egen plan."
Den här började väldigt bra och jag blev nyfiken direkt på båda karaktärerna. Men efter ca 100 sidor in så började det bli väldigt segt. Tyckte inte att berättelsen fördes framåt utan den stod mest och stampade på samma ställe. Tror nog det berodde på alla dessa upprepningar gällande karaktärernas tankar och känslor de höll inom sig. Till slut blev jag tvungen att hoppa över sådana stycken, jag klarade inte av att ta in dem längre.

Det är heller inga lyckliga människor vi får följa och jag vill inte gå in så mycket mer på det ifall jag råkar avslöja något. Men det blev i alla fall ett slut och det var skönt.
Nej den här boken var tyvärr inget för mig. Vi passade inte ihop helt enkelt. Synd, för jag älskar romaner som utspelar sig längre tillbaka (den här i början av 1900-talet). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)