torsdag 20 juni 2019

Strandcaféet - Lucy Diamond

Originaltitel: The Beach Café
Författarinna: Lucy Diamond
Utgiven: 2011
Sidor: 338, Inbunden
Genre: Feelgood, Romantik
Förlag: Printz Publishing
"Evie Flynn har alltid varit familjens svarta får. Medans hennes äldre systrar växte upp tidigt har Evie försökt slå igenom som både sångerska, skådespelerska och till och med fotograf. Men inget har lyckats och hon känner hur livet passerar medan hon vikarierar på kontor och tillbringar kvällarna med sin tråkiga, pensionssparande pojkvän.

Men när Evies älskade moster Jo dör i en bilolycka, ärver Evie mosterns strandcafé i Cornwall. Fast besluten med att lyckas med något för första gången i sitt liv bestämmer sig Evie för att flytta dit, driva caféet och börja om från början. Men att börja om är inte alltid lätt - varken när det gäller jobb eller kärlek..."
Känns som det inte finns så mycket att säga om den här. Inte för att den är dålig, men den sticker ut något heller. Man får en typisk feelgood (kanske även lite chick lit också) där allt är på tok: kärleken, ekonomin, jobbet och familjerelationerna. Hela berättelsen är väldigt förutsägbar, men den är ändå mysig stundvis. 

Ibland kan det ändå vara skönt med en sån här bok som är väldigt lättläst och inte kräver något av läsaren. Visst, det fanns saker som jag störde mig på och det var bland annat hur Evie betedde sig emellanåt. Hon ska vara ungefär i min ålder men jag tyckte hon påminde väldigt mycket om en 18-åring många gånger.

Hur många glas vin och baksmällor måste man genomgå för att begripa att det bara gör saker värre? Ja ja, även om såna här typer av böcker inte är min kopp te så kan jag ändå se det som en fin sommarläsning på stranden eller i hängmattan.

En liten smakbit ur boken finns HÄR.

4 kommentarer:

  1. Det låter som en bok jag kan hoppa över! Jag hade nog stört mig på samma saker som du reagerade på :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du lugnt kan hoppa över den här. ;) Nu efter den här känner jag att det behövs något helt annat att läsa! Vi får hålla oss till lite skummare böcker istället! :p

      Radera
  2. minns inte, förmodligen inte läst denna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är lite en i mängden och så är den lite lik andra böcker till utseendet också.

      Radera

Tack för din kommentar! :)