måndag 1 juli 2019

Månadens klassiker - Sagan om de två tornen

Originaltitel: The Two Towers
Författare: J.R.R. Tolkien
Sidor: 413, Kartonnage
Genre: Fantasy, Äventyr
Förlag: Norstedts
"Den lille hoben Frodo och hans följeslagare är på väg mot Mordor för att förgöra den ödesdigra ringen som kan förvandla gott till ont. På äventyrliga stigar når de allt längre in i Skuggornas rike och möter både vänner och fiender. Samtidigt rustar den onde trollkarlen Sauron till krig. Hans armé av orcher, vålnader och monster är redan på marsch medan de vita trollkarlarna, de stjärnsjungande alverna och de godmodiga hoberna samlar sig till förtvivlat motstånd."

Den här boken ingår i Vargnatts klassikerutmaning.
Hon har även förlängt den och kör året ut, och jag hänger på!

Den här fick bli klassikern för Juni månad. Jag läste ju den första boken förra månaden och jag tycker det har funkat bra att dela upp dem på det viset, så jag kommer läsa den tredje i delen nu i Juli som månadens klassiker.

Och jag tyckte verkligen om den här också. Efter att ha läst den första boken har jag saknat Midgård och alla karaktärer. Det som jag tycker Tolkien har gjort så bra (som jag kanske nämnde i den förra recensionen) är den värld han har lyckats skapa. Jag hamnar någon annanstans direkt när jag slår upp boken. 

Och nu börjar det bli mörkare och kämpigare för våra vänner, var dem än befinner sig. Jag känner slitet, lukterna, och mörkret som de får kämpa sig igenom. Jag gillar alla karaktärerna men mina favoriter är hoberna. Jag älskar dem för vad de är och hur de tar sig an livet. Och den som jag tycker om allra mest bland dem är Sam.

Värt att säga är att när jag läste denna hade jag samtidigt kämpat med lite stress och kunna sköta de vardagliga sysslorna, och då har den här boken verkligen hjälpt! Den har fått mig att koppla av och gjort mig glad.  De här böckerna har ett eget språk och tempo. Ännu ett bra exempel på hur bra läsning och böcker är för hälsan! ;)

7 kommentarer:

  1. en favorit, böckerna läste jag för några decennier sedan... dock inte Erik Anderssons översättning, gillade filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar översättningen men jag har ju inget att jämföra med i och för sig. Gillar filmerna jättemycket. :) Tror just de här utgåvorna kom när första filmen visades, men jag är inte säker.

      Radera
  2. Tyckte verkligen om böckerna när jag läste dem :) Men jag läste en version med alla tre i samma bok och det var ganska tungt :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det måste ha varit en riktig tegelsten det! :D Inte så lätt att bära med sig. ;) Jag tycker verkligen om dem! Känner också att det lagom att dela upp dem på tre månader, funkar riktigt bra!

      Radera
  3. Vilket är dina böcker utgivna? Jag har någon bok av Tolkien (minns inte ens vilken) som jag försökt läsa flera gånger, men jag pallade inte det högtravande språket och segheten. Typisk klassiker där det tar 25 sidor för att förklara hur ett rum ser ut, så gav upp rätt snabbt :P Men en nyutgiven och uppdaterad version kanske skulle funka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. År är* Missade ett helt ord...

      Radera
    2. Det gör inget! Jag förstod ändå. :P Nu ska vi se..den första boken jag har är tryckt 2002. I dem upplagorna är nog tyvärr språket som du beskriver det, lite långsamt och med många beskrivningar. (Kan faktiskt hålla med om att det stundtals kan vara lite segt, i alla fall i den första boken.) Men jag såg nu att dem kommer ut i nya upplagor i augusti, då är dem också översatta av någon annan än de jag läser nu. Dem kanske funkar bättre?

      Här är den första:
      https://www.adlibris.com/se/bok/ringens-brodraskap-9789113084909

      Radera

Tack för din kommentar! :)