torsdag 18 juli 2019

Ormens skugga - Rick Riordan

Originaltitel: The Serpent's Shadow
Författare: Rick Riordan
Utgiven: 2013, Del 3
Sidor: 450, Inbunden
Genre: 9-12 år, Fantasy, Mytologi, Äventyr
Förlag: Modernista
"Det är kaos på jorden, och det är kaos i syskonen Carter och Sadie Kanes tillvaro. Ormguden Apep har brutit sig loss från sina bojor och hotar att förstöra jorden på bara tre dagar. Varken magikerna eller gudarna vet vad de ska göra för att stoppa Apep - och nu börjar gudarna dessutom försvinna, en efter en.
Walt, en av syskonens pålitliga medhjälpare, håller bokstavligen på att förlora sina krafter. Och Zia är fullt upptagen med att passa den numera gaggiga solguden Ra och hinner inte hjälpa till över huvud taget. Det finns egentligen bara ett sätt att stoppa ormen - men det är så invecklat och farligt att både Carter och Sadie riskerar att stryka med på kuppen..."
Den tredje och sista delen i serien. Och som de tidigare böckerna var den här jättebra den med! Det är så härligt att plocka upp en bok som man vet kommer innehålla äventyr, mytologi och action. Det är bara att luta sig tillbaka och följa med på resan, man vet vad man får helt enkelt.

Jag blir så glad när jag läser dem här böckerna, de är lättlästa, det händer saker hela tiden och sidorna bara flyger fram. Det också många udda och intressanta karaktärer som jag genast tycker om och jag är så glad åt att få träffa dem igen även i den här boken.

Om det skulle vara något som jag tycker mindre bra om så är det nog en del av humorn, eller snarare kaxigheten i vissa beteenden och i språket. Man får följa Carter och Sadie växelvis genom historien och det är nog därför jag gillar att följa Carter mest. Sadie är den lite kaxigare av de två. Men med sagt så störde det mig inte jättemycket, jag lät det bara vara och följde med i berättelsen istället. Den här serien är de första böckerna jag läst av Rick Riordan och jag vill verkligen läsa mer av honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)