fredag 5 juli 2019

Hinsides väktare - Albin & Karin Alvtegen

Författare: Albin & Karin Alvtegen
Illustratör: Alexander Jansson
Utgiven: 2018
Sidor: 302, Inbunden (Del 3.)
Genre: 9-12 år, Fantasy, Äventyr
Förlag: Brombergs Bokförlag
"Linus vaknar upp av en främmande röst i sitt huvud. Han minns att han och Lionora vann i striden mot Faselden, men något känns ändå fel. Eftersom Portalen rasat måste Linus återigen bege sig ensam genom Hinsides för att hitta en annan väg hem. Denna gång är inte det farligaste vad han möter, utan vad som redan finns inom honom.
Linus återförenas småningom med Lionora och tillsammans står de inför utmaningar ingen av dem kunnat föreställa sig."
Det här är den tredje och sista delen i serien. Och wow! Vilken bra bok det var. 
Jag blir lycklig bara jag tänker på den här serien. Och vilket slut det blev på hela äventyret! Vid det här laget har jag blivit bekant med både Linus och Lionora och jag tycker så mycket om dem båda två. Världen Hinsides bjuder fortfarande på många överraskningar, både skumma och vackra.

Tänk om de här böckerna funnits när jag var barn. Jag hade nog slukat dem och inte velat lägga dem ifrån mig. Och det ville jag ju inte nu heller förresten. Det är en fin historia och ett spännande äventyr vi får ta del av och jag tycker absolut att även vuxna kan läsa dem och få stor underhållning av dem. Känns som om jag inte kan skriva mycket mer utan att upprepa mig, jag älskade den här boken, den var så bra på alla sätt och vis! 

Och sist men inte minst, Alexander har verkligen gjort jättefina illustrationer som ger ett helt annat djup och känsla i berättelsen. Dem är så fina och de täcker hela sidor lite varstans i boken. Han har också gjort de vackra och färgglada omslagen till böckerna!

Rekommenderar verkligen serien till alla som vill ha ett litet äventyr, oavsett ålder.

6 kommentarer:

  1. Det är en så bra serie! Kommer nog läsa om den någon gång i framtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kommer jag också att göra! Känns som om jag vill träffa Linus och Lionora igen. :D

      Radera
  2. Har aldrig läst, men de lät väldigt mysiga. Och omslaget var verkligen häftigt! Kul med lite mer färggranna och originella omslag för en gång skull :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dem har varit en riktig mysig och trevlig läsning! :D Vet inte varför jag börjat uppskatta böcker för lite yngre läsare men dem är härliga som omväxling. Visst är det roligt med lite färgglada och fantasifulla omslag! Alla tre böckerna är fina. Mer såna böcker tack! :p

      Radera
    2. Jag gillar också böcker för yngre läsare. Jag tänker att det kan vara pga att det är lättare att hantera på nåt sätt? Liksom, handlingen är mer "snäll" och man behöver oftast inte hantera stora svek, våld och död i samma utsträckning som "vuxna" böcker. Så är det nog för mig i alla fall. Man får en paus med de här böckerna och kan bara njuta.

      Radera
    3. Jag håller med dig. Det kan vara väldigt skönt och befriande att slippa en del tunga och deprimerande saker som finns i vuxenböcker. Det kan slita på en ibland, i alla fall på mig. ;) Plus att det många gånger är mer fantasi och kreativitet i böcker för lite yngre! Sånt behöver man också ibland. :D

      Radera

Tack för din kommentar! :)