tisdag 27 augusti 2019

Tisdagstrion - Livet förr

Inne hos Ugglan och Boken är temat den här veckan: livet förr. En favoritgenre för mig så det var inte svårt att hitta några böcker den här gången!

I min lista är böckerna en som jag har läst, en som jag läser just nu och en som jag vill läsa.


Häxringarna - Den här läste jag förra året. Det är den första boken om fyra där man får följa några kvinnor i slutet av 1800-talet i Katrineholm. Förutom deras tuffa och slitsamma vardag får man se staden växa fram. Jag hade lite svårt att komma in i den men när jag väl hade gjort det så tyckte jag mycket om den. Nu måste jag snart se till att läsa nästa del.

Röd måne - Håller jag på att läsa just nu. Har bara ca hundra sidor kvar och jag tycker verkligen om den. Min första bok av Nemert och jag tycker hon skriver väldigt bra!

Förnuft eller känsla - Den här vill jag läsa. Den handlar om adel, kärlek och äktenskap. Med hjälp av dagböcker, brev och memoarer har man kunnat komma nära en rad adliga par som levde under 1700- och 1800-talen.

23 kommentarer:

  1. Fyra kvinnor i Katrineholm kan nog vara intressant att läsa om. (Glöm inte att lägga in din länk hos Ugglan & Boken)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påminnelsen, har gjort det nu. ;) Tog en liten sovmorgon idag. Häxringarna var bra, det är också intressant att se hur staden var då.

      Radera
  2. Häxringarna har jag oläst i min bokhylla, Jane Austen kan med humor beskriva samhällslivet förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker om Häxringarna när du läser den. :) Tror inte Jane Austen har så mycket att göra med den tredje boken, tror att de bara lånat en liknande titel. ;)

      Radera
  3. Häxringarna läste jag för något år sedan. Jag kom aldrig in i den :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det, tyckte själv att den var lite "hoppig" i handlingen. Hade svårt att hänga med och var lite förvirrad till en början. Men efter halva boken gick det lite lättare. :)

      Radera
  4. Varsågod! Du hade bra tips i din lista också! :)

    SvaraRadera
  5. Förnuft eller känsla låter väldigt intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den står och väntar i bokhyllan. Tror också den blir väldigt intressant att läsa! :D

      Radera
  6. Häxringarna har jag läst och jag tyckte också om den. Förnuft eller känsla verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste verkligen fortsätta den serien snart. Ja jag tror den kommer att vara en intressant läsning. :)

      Radera
  7. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  8. Röd måne har jag läst den var skitbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste ut Röd måne igår kväll, kunde inte gå och lägga mig innan. Den var, som du säger, skitbra! :D Nu måste jag läsa fler av Nemert.

      Radera
  9. Häxringarna gillar jag! Kerstin Ekman är en favorit :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den bra! :D Måste verkligen plocka upp nästa del snart. :)

      Radera
  10. Förnuft eller känsla är jsg osäker på om jag läst hels men iaf ett uttag. Kerstin Ekman brukar jag gilla men har inte läst denna. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har du läst ett uttag av den? Den verkar intressant. :) Häxringarna är den enda bok jag har läst av Ekman, men jag vill läsa fler.

      Radera
  11. Tack för tips! Gillat det jag läst av Nemert, men har inte läst Röd måne. Än. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Röd måne var jättebra! Så den kan jag rekommendera om du vill läsa något av Nemert någon gång. :) Själv vill jag väldigt gärna läsa mer av henne.

      Radera

Tack för din kommentar! :)