fredag 30 augusti 2019

Månadens klassiker: Sherlock Holmes och Baskervilles hund

https://www.adlibris.com/se/bok/baskervilles-hund-9789171370136
Originaltitel: The Hound of the Baskervilles
Författare: Arthur Conan Doyle
Utgiven: 1902
Sidor: 233, Inbunden
Genre: Pusseldeckare
Förlag: Hugo Gebers Förlag, Stockholm

Den här boken ingår i Vargnatts klassikerutmaning.

Det här är den tredje Sherlock Holmes boken jag läst och jag vågar nog påstå att den också är den mörkaste av dem. Jag förstår varför så många ser den som sin favorit. Här finns så mycket mystik och skräckmoment! Idag är vi kanske mer härdade, men då kan jag tänka mig att den var riktigt gastkramande. Och, faktiskt, så tyckte jag ändå att den var väldigt spännande och jag kände verkligen av den mörka, krypande känslan genom hela boken.

Vi får ju närmast följa doktor Watson och hans upplevelser och iakttagelser kring mysteriet, vilket alltid är intressant, men det kom ett parti i boken när jag kunde sakna Sherlock Holmes lite. Men det tas förstås igen med råge senare i boken! Något som jag tyckte var väldigt bra beskrivet var själva omgivningarna, de ödsliga och mörka hedarna med alla deras hemska och skrämmande ljud i natten.

Min utgåva är tryckt 1907 så det är en äldre, härlig svenska jag tycker om och som, för mig, höjer själva läsupplevelsen. Vad jag inte visste när jag började läsa var att boken även innehöll två stycken kortare äventyr med Sherlock Holmes. Jag läste dem också och älskade dem verkligen! En av dem hette "Det sista problemet" och är vad jag tror den allra sista berättelsen om vår detektiv, där han även möter sin största utmaning och fiende i Professorn Moriarty. 

Älskade det här äventyret med Holmes och Watson, så nu har jag bara en bok kvar med de båda herrarna. Men också en herrans massa noveller med dem att se fram emot! 

12 kommentarer:

  1. Den skulle jag vilja läsa! Det är verkligen en klassiker jag hört talas om, men aldrig varit i närheten av. Jag har fått för mig att den delvis utspelar sig ute på de engelska hedarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en klassiker man verkligen hört om ända sen barnsben! :) Och du har alldeles rätt, den utspelar sig mestadels ute på de engelska hedarna kring ett stort gammalt hus. Jag rekommenderar den!

      Radera
    2. Efter alla engelska böcker jag läst och filmer/TV-serier jag sett har jag länge närt en dröm att få bo några veckor en sommar på ett engelskt pensionat på landet och få ta dagliga promenader på heden. På kvällen ska jag sitta och samtala med engelsmännen på pensionatet. Helst ska där finnas en gammal major från den brittiska armén i Indien, men de är nog utdöda vid det här laget :)

      Radera
    3. Det låter som en fantastisk dröm, vilken upplevelse det skulle få vara att göra det! :) Haha, om det inte finns någon gammal major så tror jag säkert att det finns många intressanta historier att höra från engelsmännen. Det är kanske en fel bild jag har av dem, men har på något vis fått för mig att de har många spännande och lokala historier att berätta. ;)

      Radera
  2. Nu har jag aldrig läst en Sherlock Holmes-bok, men jag tänkte osökt på Warlock Holmes-böckerna, det är ett tips om man gillar mysterier men med en udda twist... De böckerna är rätt roliga.

    Dock borde jag ju hoppa på en av dessa klassikerutmaningar (typ nästa år) för jag är riktigt kass på att läsa just klassiker.

    För övrigt najs med en bok från 1907! Älskar äldre böcker. De var mer charmiga på nåt sätt. Har du många äldre böcker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag hörde talas om Warlock Holmes böckerna var inte för så längesedan och det var tack vare din blogg! :D Så jag "var tvungen" att köpa de två första! Har inte hunnit läsa dem än, men snart så. :)

      Att läsa en klassiker i månaden har funkat riktigt bra, dels för att dem klassiker jag har blir lästa, och för att genom att göra det så har jag upptäckt ett helt nytt område i böckernas värld. :)

      Ja visst är äldre böcker underbara! :D Det är något speciellt med dem och de är väldigt fina. De är mer levande på något sätt. Jag blev sugen på att räkna dem när jag såg din fråga, så det gjorde jag. ;) Jag har ca 115 st + två band med svenska uppslagslexikon.

      Radera
    2. Jaha, haha. Kul att min blogg kommer till nytta! Man måste nästan ha lite udda humor för att tycka om de böckerna, för de är riktigt knasiga. Får hoppas att du kan läsa dem snart :D

      Har du många klassiker hemma som ligger och väntar? Förstår inte hur folk bara kan ha olästa böcker hemma!? Hade blivit galen om jag inte hann läsa allt relativt snart, haha. Men tycker absolut att det låter vettigt, det du skriver om att läsa en klassiker i månaden. Oftast har ju böckerna blivit klassiker av en anledning (men inte alltid av en god sådan...).

      Men shit, 115 äldre böcker lät galet! När är den äldsta ifrån? Jag har nog en psalmbok från typ 1819, som är den äldsta. Sen har jag nån astronomibok och lite sånt där från slutet av 1800-talet. Men jag har kanske 5 st, haha.

      Radera
    3. Det låter perfekt, jag har lite udda humor! :D Jag planerar att försöka hinna läsa en Warlock nu i september.

      Sen jag började läsa klassiker och tyckt om många av dem så har jag samlat på mig några för framtiden när jag hittat dem på t.ex. loppisar. Så några har jag hemma men inte så många. Vill få tag på mer av Edgar Allan Poe och Lovecraft. En favorit av klassikerna jag läst är Världarnas krig av H.G. Wells. (Ett tips om du vill prova nån klassiker och om du inte har läst den. ;)
      Haha, jag har ganska mycket böcker hemma men allt ska läsas inom sinom tid! ;D Klassiker brukar också kräva lite mer tid eller ett lägre tempo.

      Wow, från 1819! :D En så gammal bok tror jag inte att jag har. Är inte säker på vilken som är den äldsta men jag vet att jag har två förstautgåvor från 1877. Dem är båda samlingsvolymer på svenska av Hans Christian Andersen.
      Men din astronomibok låter intressant att bläddra i! :)

      Radera
  3. Den här måste jag verkligen läsa någon gång! Att den är extra mörk låter ju perfekt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var mer "spöklik" än vad jag hade väntat mig! :D Och det är ju alltid bra, hehe. ;) Hoppas du också kommer tycka om den när du läser den!

      Radera
  4. har denna i bokhyllan, tyckte om filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara sett avsnittet med Benedict Cumberbatch och Martin Freeman. Det var bra men jag tyckte bättre om boken. :)

      Radera

Tack för din kommentar! :)