tisdag 6 augusti 2019

Tisdagstrio - Katter

Med tanke på att den internationella kattdagen är den 8/8 så är temat inne hos Ugglan & Boken den här veckan Katter. Lite knepigt för min del men till sist hittade jag tre böcker jag tyckte om och som innehåller katter. :)


The Forbidden Library - Första delen i en serie som jag tyckte mycket om. Har tyvärr inte läst vidare, jag tror det är en trilogi, men jag vill verkligen göra det. Ska försöka med det inom en snar framtid. I den här berättelsen finns i alla fall en helsvart katt som heter Ash och kan prata med huvudpersonen. Han är härligt ironisk. :) Det är också många fina skisser i boken också.

Järnkonungen - Den första delen i en trilogi. Jag har läst hela trilogin och tyckte mycket bra om den. Visserligen för 12-15 år men ändå väldigt underhållande. Gillar man alver och annat oknytt kan de här böckerna vara något. Här finns också en katt som heter Grimaldkin. Hans svar på om han verkligen klarar av en farlig uppgift är: "Jag är katt".

Katt People - Den här stod jag ock bläddrade i på biblioteket. En fotobok om katter och de människor som älskar dem.

34 kommentarer:

  1. The Forbidden Library blir jag nyfiken på. Tack för dina tips! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var mysig att läsa. Ett hemligt bibliotek med lite magi inblandat, det är fina grejer det! ;)

      Radera
  2. Katt People låter som en bok för mig. Med både katter och foto som ligger nära hjärtat, så borde den vara en höjdare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den tror jag kan vara intressant och rolig att bläddra i, speciellt om man har katt själv. :)

      Radera
  3. Katter som kan prata låter kul! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen så förekommer det i flera böcker som jag läser, vet inte varför det blir så! :p

      Radera
  4. Roligt att du hittat kattböcker lite utanför det vanliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag letade efter böcker som jag läst med katter i så kunde de flesta av dem prata. Vet inte varför jag lyckas hitta sådana böcker hela tiden!? ;)

      Radera
  5. tre helt okända böcker för mig. men visst pratar katter???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst pratar ju katter! Ibland tycker jag det kan vara full rulle och att de aldrig är tysta. ;)

      Radera
  6. Tänk, jag blev jätteförvirrad av titeln på den sista boken. Har ingen aning om hur jag ska läsa den när den blandar svenska och engelska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev jag med första gången! När jag plockade upp den blev det lite blackout i hjärnan. :p

      Radera
  7. Intressanta tips, tack för dem! visst pratar katter? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de pratar jämt och ständigt ibland! :D

      Radera
  8. Rolig trio med böcker som jag inte kände till innan. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tyckte om dem! Du hade också jättebra tips! :D

      Radera
  9. Har inte läst någon av de här men blir nyfiken på Katt People

    SvaraRadera
  10. Som en inbiten kattfantast och lite av en relativt påläst kattmänniska, blir jag alltid så glad och varm i hjärtat när folk skriver positiva saker om katter (även via boktips) för de har ett sånt oförtjänt dåligt rykte, är otroligt missförstådda och har i princip lika mycket värde i samhället som skräp.

    Katt people blir jag också intresserad av! Roligt att läsa om andras relationer till sina katter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara ärlig vet jag inte så mycket om katter själv, vi har aldrig kunnat haft någon. Men jag tycker ändå de är fascinerande och vackra djur! Av någon anledning älskar jag helsvarta katter. ;) Och visst finns det många bra böcker med härliga katter i, påhittade eller inte! :D

      Radera
  11. Jättefina omslag. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det var någon som verkade intressant! :)

      Radera
  12. The Forbidden Library lät ju intressant. Och fick mig att tänka på Mästaren och Margarita. Den kanske jag borde ha tagit med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Mästaren och Margarita än men den passar ju väldigt bra på temat. :) The Forbidden Library var mysig!

      Radera
  13. På Katt People har de ju i alla fall fått in det rätta utseendet på blusen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja visst har dem. En före detta arbetskamrat hade en vit angorakatt en gång. Han sa att det var att bo som inuti en lovikavante! ;)

      Radera
  14. Jag hade glömt bort Grimaldkin. En sån bra karaktär1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var jättehärlig tyckte jag! Nu har jag bara den fjärde boken kvar, hoppas han dyker upp i den också. :)

      Radera
  15. Tre böcker jag inte alls kände till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dem är nog lite udda men det var dem som först dök upp i huvudet när jag tänkte på katter. :)

      Radera
  16. Dessa kände jag inte till, tack för tips! Annorlunda tanke till bokomslag på den sista. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! :D Det var ett väldigt passande omslag tyckte jag på den boken. ;)

      Radera

Tack för din kommentar! :)