måndag 1 april 2019

Eldtronen - Rick Riordan

 
Originaltitel: The Throne of Fire 
Författare: Rick Riordan 
Utgiven: 2011, Del 2 
Sidor: 502, Inbunden 
Genre: 9-12 år, Fantasy 
Förlag: Modernista
"Ända sedan de egyptiska gudarna släpptes lösa i vår moderna värld har syskonen Carter och Sadie Kane haft problem. Som arvtagare till Livets Hus besitter de magiska förmågor, men nu är deras hittills farligaste fiende - ormguden Apep - på väg att ta över världen. Om de inte lyckas stoppa honom på bara några få dagar kommer det att innebära slutet för jorden och hela mänskligheten.
För att kunna besegra Apep är Carter och Sadie tvungna att återuppliva solguden Ra - en utmaning ingen magiker lyckats med tidigare. Men först av allt måste de leta upp de tre delarna av Ras bok och uttala den magiska formel som krävs. Sökandet tar dem från New York till London, via S:t Petersburg och slutligen till den egyptiska öknen...
Ska de hinna förgöra Apep innan han sväljer solen och låter jorden gå under?"
Den här är den andra delen i Kane Krönikan. Den första boken (Den Röda Pyramiden) tyckte jag om även jag tyckte den var lite för lång. Men jag såg ändå fram emot ett nytt äventyr med Carter och Sadie. Det dyker upp några nya, intressanta figurer och jag gillade verkligen Bes och flodhästen Tawaret!

Språket är lätt och flyter på jättefint, det är mycket action så vi får hänga med på ett riktigt äventyr! Det är humor, magi, vänskap, kärlek och ondska. Ibland skrattade jag till och andra gånger sörjde med vissa av karaktärerna.

Jag har den tredje och sista delen i hyllan och den är jag riktigt pepp på att läsa nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)