fredag 29 mars 2019

Spökflickan - Katarina Genar

 
Författarinna: Katarina Genar 
Utgiven: 2017 
Sidor: 101, Inbunden 
Genre: 9-12 år 
Förlag: Bonnier Carlsen 
"Varje natt kommer hon till Anna i drömmarna - flickan med de sorgsna ögonen. Hon verkar leta efter något i det gamla huset som Anna och hennes familj flyttat in i. Men vad? Och vem är hon?
Samtidigt händer oförklarliga saker där hemma. Fönster som stått stängda slås plötsligt upp i natten. Och det känns som om någon smyger på Anna. Kan det som barnen i byn viskar om vara sant - finns det en spökflicka i huset?"
Åh den här var underbar att läsa! Även om den är kort och jag läste ut den på en dag så var jag ändå tvungen att lägga ifrån mig den två gånger, för jag ville vara kvar i berättelsen och all den nostalgikänslan jag fick när jag läste den.

Den tog mig tillbaka till sommarloven när man var barn och älskade gamla hus där man hoppades hitta hemliga gömmor, något övernaturligt eller lite glömda rum på sommarloven. Och även att leta snäckor eller andra saker vid stranden.
Fast när jag var barn hade vi inga mobiler förstås, som varenda unge tycks ha i boken.

Språket är väldigt fint och det ryms så mycket i den 100-sidiga berättelsen.
Den är lite i samma anda som Maria Gripes böcker.
Nu vill jag (måste jag!) läsa mer av henne. 

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst just den här men den här typen av böcker är verkligen mysiga att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är dem! Sådana här böcker kan jag läsa flera gånger om! :D

      Radera

Tack för din kommentar! :)