måndag 11 mars 2019

Sommar på Strandpromenaden - Jenny Colgan

 
Författarinna: Jenny Colgan 
Utgiven: 2016 
Sidor: 387, Inbunden
Genre: Feelgood (Del 2)
Förlag: Massolit Förlag
 "Sommaren har anlänt till det lilla fiskeläget i Cornwall och Polly Waterford kunde inte vara lyckligare. Hon är förälskad: i den vackra kuststaden hon kallar hemma, i sitt bageri på strandpromenaden, och mest av allt i sin pojkvän. Men under ytan gnager en oro. Den milda sommarbrisen som sveper genom staden verkar bära något olycksaligt med sig.
Hennes nyfunna vän har precis blivit änka, och hoppas att flytten till staden ska lindra hennes sorg. Men Polly vet något som helt kan rasera vännens försiktiga steg mot återhämtning. Samtidigt får pojkvännen brottas med plikter han trodde att han lämnat bakom sig och Polly börjar få svårt att hantera hans allt längre perioder av frånvaro.
Polly siktar mjöl, knådar deg och bakar bröd. Men ingenting verkar hindra den storm som kommer. Är hon på väg att förlora allt det hon kommit att älska?"
Den här kom precis i rätt tid för mig, precis vad jag behövde just nu. 
Den är så bra och så mysig! Så fort jag slår upp boken är jag någon annanstans, följer härliga och intressanta personer. Det hände att jag satt och log från öra till öra ibland. Favoriten är ju såklart lunnefågeln Neil!!

Underbart att få läsa om kärleken till bakning, naturen, sitt arbete och enkla och vackra stunder i sitt hem med den man älskar. 
Men det finns flera bekymmer också, slit och oro och ensamhet. Det förekommer också mobbning på vuxennivå vilket gör att jag gnisslar tänder emellanåt. 
Det fanns en viss person som jag hade ren lust att strypa ibland!  

Men! Det är som sagt ett fint språk som gör den väldigt lättläst och charmig och det är ändå en underbar och värmande verklighetsflykt! Till jul blir det definitivt att plocka upp den sista delen! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)