måndag 18 februari 2019

Törnspökets Hemlighet - Tone Almhjell

Originaltitel: Thornghost
Författarinna: Tone Almhjell
Utgiven: 2016
Sidor: 363, Inbunden
Förlag: Bonnier Carlsen
 Ålder: 9-12 år

En saga att älska.

Ett äventyr att sluka.

En värld att upptäcka.
"Det händer märkliga saker i skogen kring Niklas hem. Mystiska fotspår och lemlästade djur hittas, och Niklas mardrömmar blir bara värre och värre för varje natt. När det visar sig att det är trollen från Niklas lekar som har kommit till liv i skogen inser han att den ende som kan stoppa dem är han själv.
Med hjälp av lodjuret Tyst, hittar han källan till ondskan - en portal som leder in till en annan värld! Men först måste han ta reda på sanningen bakom hans mors sista ord: Jag är ett Törnspöke..."
Det här är en fristående fortsättning på "Törnrosens Nyckel" (som jag tyckte mycket om!).
Den här var faktiskt mörkare än jag trodde den skulle vara. Fanns stunder då den var ganska tung och sorglig. Och faktiskt lite läskig.

Det är en del hemligheter som man funderar över under berättelsens gång och dem vävs ihop fint i slutet av boken. 
Jag tycker om Nicklas och jag känner med honom, med alla känslor han bär inom sig.

Och jag älskade lodjuret Tyst och alla andra djur också, speciellt katten Åsså!
Lättläst och bitvis riktigt spännande och slutet lämnade mig inte oberörd!
En riktigt bra bok som jag rekommenderar! 

2 kommentarer:

  1. Visst är de två böckerna bra! Hoppas hon skriver mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt för sent svar! :( Strul med internet. Ja dem är så bra! Hoppas verkligen att hon skriver mer. Snart!! :)

      Radera

Tack för din kommentar! :)