måndag 4 februari 2019

Drakens Ögon - Stephen King

Originaltitel: The Eyes of the Dragon
Författare: Stephen King
Utgiven: 1987
Sidor: 353, Inbunden
Förlag: Legenda

Här har jag ingen beskrivning om boken för mitt exemplar (som jag handlat på loppis)
saknar omslaget. Så det enda jag har är en helsvart bok med titel och författare på ryggen.
Och jag kollade aldrig upp något om den innan jag började läsa så jag gick in i den helt ovetandes! Det var faktiskt rätt häftigt! 

Och den var inte alls vad jag trodde eller kanske förväntade mig! Tvärtom!
Det här är en klassisk fantasy saga där det goda kämpar mot det onda, med ett kungarike, en drake och en trollkarl. Och den var riktigt bra! Det blev aldrig segt eller långtråkigt.
Stundtals var det svårt att lägga ifrån sig boken. Riktigt bra beskrivningar av karaktärerna och miljöerna. (Jag älskade hunden Frisky!)

Mycket känslor i berättelsen, hat och kärlek kommer fram i sidorna. Och jag tyckte att den var mysig på något sätt. Fick en sån härlig känsla när jag läste den. Språket är riktigt bra och berättelsen är charmigt berättad. Ett stort plus var de fina illustrationerna och alla de krusidulliga anfangerna i början av kapitlen. Gjorde så att man verkligen fick känslan av den fantasy saga den faktiskt är.

Tror den här kan funka för Unga vuxna eller vuxna. Och jag har något som jag måste erkänna; den här boken är bara den andra bok jag NÅGONSIN har läst av honom! 
Den första minns jag inte ens vilken det var...
Och det är löfte till mig själv det här året; att läsa mer av King!  :)

2 kommentarer:

  1. Hm..när jag bara såg titeln trodde jag att jag hade läst den här. Men sen när du beskrev vad den handlar om så insåg jag att jag nog faktiskt inte gjort det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lätt att blanda ihop titlar, jag blandar ihop den här med Draktårar av Koontz! :D Har sökt lite och Stephen King själv säger att man se boken Drakens ögon som en åsidosatt del från serien Det mörka tornet. En del namn från den här dyker visst upp där också. Så den kanske påminner om något! :)

      Radera

Tack för din kommentar! :)