torsdag 14 februari 2019

Leona: Alla Medel Tillåtna - Jenny Rogneby


Författarinna: Jenny Rogneby
Utgiven: 2016
Sidor: 395, Inbunden
Förlag: Wahlström & Widstrand
 "En man spränger sig själv utanför Riksdagshuset i Stockholm, men överlever. Agerade han ensam eller är fler dåd att vänta? Utredaren Leona Lindberg sätts att förhöra honom. Motvilligt, eftersom hon egentligen har fokus på annat håll: familjen är splittrad, hon är utsatt för hot och i stort behov av likvida medel.
Tur då att hon som ingen annan har förmågan att tänka utanför boxen. Med en helt egen agenda och en fot på var sida om lagen finns nu högtflygande planer. Utifrån sina polisiära kunskaper drar hon igång en alldeles unik verksamhet för att kunna skrida till verket. Och ju högre risk, desto större vinst i potten. Men tiden är knapp och hon känner pressen hårdna, från alla håll."
Kriminalromaner är inget jag brukar läsa (inte nutida eller moderna i alla fall) men när jag läste den första boken om Leona; Tärningen är kastad, så tyckte jag mycket om den och kände att den stack ut lite på något sätt.

Det här är andra delen och tyvärr tyckte jag inte att den var lika bra som den första.
Missförstå mig inte, den var bra och den hade samma känsla över sig, det hände bara inte så mycket kändes det som. Inte förrän i den andra halvan av boken då det ändrade riktining och tempo och det blev riktigt spännande!

Slutet gjorde så att jag verkligen vill fortsätta serien! Det är aldrig direkt förutsägbart, vad som helst kan hända eller gå snett. Och det märks att Jenny kan sin sak, allt är väldigt trovärdigt och lätt att föreställa sig. Jag känner faktiskt med Leona men den som jag kände mest för var nog hennes dotter Beatrice. Och jag brukar inte känna något direkt för barn i böcker.

Gillar man kriminalromaner så kan jag verkligen rekommendera den här serien! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)