måndag 11 februari 2019

Ensam på Mars - Andy Weir



Originaltitel: The Martian
Författare: Andy Weir
Utgiven: 2011
Sidor: 448, Inbunden
Förlag: Bookmark
"Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas astronauten Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever - i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva.
Utrustad med en stor portion skarpsinne och en ännu större dos självironi ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö. Målet är att en dag kunna återvända hem."
Det känns som om jag är den sista att läsa den här efter att den har blivit så hyllad.
Och jag kan förstå varför. Det gjorde jag redan efter de första sidorna. 
Den här var riktigt bra! Jag kan inte låta bli att älska Mark med sin härliga personlighet, sina kvickheter och smarta idéer.

Och jag älskade humorn! Den fick mig att le stort flera gånger och ibland skratta till högt för mig själv. Gillade också upplägget och språket. Den är lättläst även om det är en del vetenskapliga termer och snack. Men det är inget som jag behövde kunna eller lägga på minnet, utan det är bara att följa med i berättelsen.

Andra karaktärer, som t.ex den övriga besättningen, tyckte jag också mycket om.
Själva situationen är också väldigt bra beskriven. Hjälplösheten och det ofantliga avståndet till hjälp eller kommunikation. Jag känner med dem allihop och jag bryr mig om dem.
Hade bara önskat något mer i slutet...kanske en liten epilog.

En spännande och känslomässig läsning! Rekommenderar den verkligen! :)

2 kommentarer:

  1. Tyckte också jättemycket om humorn i den! Har du sett eller ska du se filmen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har inte sett den men nu vill jag verkligen göra det! :) Har du sett den?

      Radera

Tack för din kommentar! :)