måndag 25 februari 2019

Månadens klassiker: Skriet från vildmarken - Jack London

Originaltitel: The Call of the Wild
Författare: Jack London
Utgiven: 1903
Sidor: 167, Inbunden

"Det här är en berättelse om den stora och starka blandrashunden Buck. Han kidnappas från en trygg tillvaro på en gård, säljs och transporteras norrut till guldruschens Alaska. Ett hårt liv som slädhund väntar Buck. Han härdas av den tuffa tillvaron och med tiden väcks uråldriga instinkter till liv. Han drömmer om ett liv i vildmarken."
Den här fick bli månadens klassiker för Februari.
Och jag tror det är min absoluta favorit bland de klassiker jag har läst än så länge!
För den här var riktigt, riktigt bra! Aldrig långtråkigt, allt flyter på väldigt bra.
Det är inte svårt att tycka om och fascineras av Buck när man får följa honom i hans nya och tuffa tillvaro. För tufft är det, det är ren överlevnad som gäller där man är sig själv närmast.

Allt är ärligt och avskalat, inga krusiduller här inte. Jag kunde känna slitet, smärtan, blodet, men även lyckan, och naturen och kärleken till den. Tror det gjorts en film av boken (kanske flera) men om de har gjort den precis efter boken så är det knappast någon film för familjen!

Rekommenderas varmt!

5 kommentarer:

  1. Jag tror jag läste Skriet från vildmarken för väääldigt många år sen, men jag har glömt innehållet. Det var nåt med en hund...

    Min februariklassiker var Världarnas krig av H.G. Wells. I mars blir det Soldat med brutet gevär av Vilhelm Moberg,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska grym faktiskt. Inget gulligull där inte! :)

      Världarnas krig var jättebra, den älskade jag!

      Hoppas Mobergs är bra, har inte läst den. Ska bli kul att se vad du tycker sen. :D

      Radera
  2. Svar
    1. Rekommenderar den varmt! :D Lättläst och spännande.

      Radera
  3. Den här tror jag du skulle tycka om! :D

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! :)