torsdag 24 januari 2019

Månadens klassiker: Sherlock Holmes: En studie i rött

  

Originalets titel: A Study In Scarlett
Författare: Arthur Conan Doyle
Utgavs: 1877
Sidor: 221, Inbunden
Förra året hängde jag på Vargnatts bokhyllas utmaning att läsa en klassiker i månaden, vilket gick riktigt bra så jag hänger på i år igen! :)
Så Januaris klassiker blev Sherlock Holmes - En studie i rött som är den allra första
boken om Holmes och doktor Watson och där de två möts för första gången.

Och jag blev faktiskt riktigt positivt överraskad. Den var riktigt bra!
Den träffade mig djupare än vad jag trodde att den skulle göra.
Jag förstår nu varför den har följt med i tiden och blev så populär när kom ut 1877.

Berättelsen flyter på riktigt fint och jag gillade språket. Det är ju en äldre utgåva jag har (1927) fått tag på men jag gillar verkligen den lite äldre svenskan också!
Miljöerna är bra beskrivna och likaså alla karaktärer!

Jag har suttit med både ett leende ibland och hopdragna ögonbryn när det varit
spännande eller grymt. Och känt ilska över hur vissa människor var/är mot andra!

Så ja, jag rekommenderar den verkligen! :) 

(En kul detalj var att jag hittade ett litet gammalt tidningsurklipp i boken!) 

2 kommentarer:

  1. Vilken fin utgåva! :D Och så mysigt när man hittar saker i böckerna. Det gör dem lite mer personliga tycker jag, de har haft egna liv innan man själv fick dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är så glad att jag hittade den! :D Kan ibland undra vad böcker har fått vara med om när de är nära 100 år eller mer. :)

      Radera

Tack för din kommentar! :)