onsdag 30 januari 2019

I Det Tysta - Andrew Taylor

Originaltitel: A stain on the silence
Författare: Andrew Taylor
Utgiven: 2006
Sidor: 338, Inbunden

"EFTER ALLA DESSA ÅR är Lily den sista person i världen som James vill återse. Men nu ligger hon döende i cancer, och han är helt oförberedd på vad hon har att berätta: tjugofem år tidigare födde hon en flicka, och det är James som är far till barnet.
James var fortfarande i tonåren när han och Lily, som var styvmor till hans bäste vän Carlo, hade sin kortvariga men intensiva kärleksaffär. James tillhörde praktiskt taget familjen och brukade tillbringa loven i deras stora hus och njuta av friheten och spänningen.
Men kanske blev friheten lite för stor. Den tiden slutade med en fruktansvärd händelse som Jamie har gjort allt för att förtränga ända sedan dess. Steg för steg tvingas han ta itu med sitt dunkla förflutna och inse den plågsamma sanningen..."
Nej. Jag gav upp efter ca 100 sidor. Kände inget för den, kom aldrig in i den.
Jag fann den tråkig och deprimerande och jag mådde faktiskt inget vidare när jag läste den. 

Så jag hoppade fram till slutet bara för att se om det var något vettigt slut, men när jag läste det så kändes det faktiskt inte som om jag hade missat så mycket emellan.

Och eftersom jag älskade den förra jag läste av honom (Nattvandraren, som också hamnade på min topp 18 lista förra året) blev jag både förvånad och besviken över den här.

Kanske kommer jag gilla de mer historiska romanerna av honom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)