tisdag 8 oktober 2019

Månadens klassiker: Rebecca - Daphne du Maurier

Utgiven: 1938 (första gången)
Sidor: 479, Inbunden
Genre: Psykologisk thriller
Daphne du Mauriers obestridda mästerverk Rebecca har allt en gotisk romance ska ha: en hemsökt herrgård, hypnotiska landskap, våldsam passion, sex, mord. Berättaren är en ung, fattig kvinna som gifter sig med den gåtfulle och stilige Max de Winther och flyttar in på godset Manderley. Där försvarar på ett sjukligt vis hushållerskan Mrs Danvers minnet av de Winthers första hustru Rebecca, som dött i en tragisk olycka ett år tidigare.
Rubriken är lite vilseledande eftersom den här var månadens klassiker i September. Ska jag vara ärlig var jag lite nervös över att plocka upp den här eftersom jag i så många år har velat läsa den och mina förhoppningar varit ganska höga.

Men inte hade jag behövt vara nervös inte! Har alltid haft på känn att jag skulle tycka om den så det är skönt att man fortfarande kan lita på sin intuition när det gäller böcker.
Hon har ett sånt underbart språk som fängslar mig på något vis, gör att jag sjunker in i boken. De första 200 sidorna kunde ibland visserligen kännas lite sävliga men sen slog det om och jag ville bara läsa vidare. De sista 100 sidorna sträckläste jag nästan, det var svårt att lägga ifrån sig boken. 

Karaktärerna är väldigt bra beskrivna. Det är många jag inte känner någon sympati för direkt och några är rent ut sagt avskyvärda. Men så fanns det också några få som genom berättelsen ändrade sig, eller de kom i ett annat ljus om man säger så och min funderingar kring några fick sig en törn.

Om ni får chansen att läsa den någon gång så prova den gärna!

En liten smakbit finns här.

6 kommentarer:

  1. Blir verkligen intresserad av denna Daphne,hon verkar skriva böcker i min smak.
    Ska se om denna finns på bibblan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kolla gärna på bibblan om den finns, det skulle jag tro att den gör. :D Hon har ett härligt språk som flyter på bra. Eller så var det för mig i alla fall. ;) Hoppas du tycker om den ifall du läser den!

      Radera
  2. Den boken är jag nyfiken på. Min klassiker för september var Klockan klämtar för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar den här, den blev bättre ju längre i läsningen jag kom. Klockan klämtar för dig har jag inte läst men kanske ska göra det någon gång. :)

      Radera
  3. Vad kul att du gillade den! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag med! ;D Men jag var lite nervös, har ju velat läsa den så länge.

      Radera

Tack för din kommentar! :)