måndag 14 oktober 2019

Bortrövad . Fånge i berget - Vilhelm Sundbom & Jonas Sjöblom

https://www.adlibris.com/se/bok/fange-i-berget-9789198551006
Författare: Vilhelm Sundbom
Illustratör: Jonas Sjöblom
Utgiven: 2019, Del 1
Sidor: 143, Kartonnage
Genre: 9-12 år, Äventyr
"Tims värld vänds upp och ner när han vaknar upp på en okänd plats omgiven av varelser han bara trodde fanns i sagorna. Fånge i berget är den första delen i serien Bortrövad, där läsaren får följa Tim i hans sökande efter sin försvunna syster. Boken baseras på äldre svenska folksägner och tar läsaren med på en resa rakt in i hjärtat av den svenska sagomytologin."
Ett recensionsexemplar från förlaget, tack så hemskt mycket! :)

När jag fick frågan om jag ville läsa den här från förlaget blev jag som ett barn på julafton! Jag upptäckte den först inne hos Vargnatt och kände direkt att den här boken verkade vara något för mig.  

Och det var den verkligen! Jag älskade den! Hela boken gav mig dessutom en nostalgitripp tillbaka när jag själv var barn och man fick höra talas om troll och andra varelser som levde i våra skogar. Den är så bra skriven, fantastiskt spännande och jag var bara tvungen att fortsätta läsa! Det tar fart med en gång och sen är det bara att följa med på äventyret. Det blev aldrig långtråkigt. Jag tyckte om Tim och kände med honom när han insåg att han blivit bortrövad och är alldeles ensam hos trollen. Språket är väldigt bra och suger verkligen tag i läsaren och målar lätt upp alla miljöer och varelser som man får stöta på. Kapitlen är precis lagom långa och jag tror att boken lämpar sig perfekt för högläsning.


Varje kapitel har också sina otroligt vackra och uttrycksfulla illustrationer. Dem tillför så mycket till historien och fångar verkligen den mystiska känslan som finns i hela berättelsen igenom. Jonas Sjöblom är verkligen duktig och det ska bli spännande att få se mer av hans verk i nästa bok och i framtiden.

När jag skriver den här recensionen så märker jag att boken fortsätter att växa även efter jag slagit ihop den. Har ni varit med om det någon gång? Även om boken är slut så finns den kvar hos en och blir bara bättre med tiden? För så är det med den här och jag kan knappt vänta på att få läsa fortsättningen, I Skogsfruns våld, som jag tror kommer ut i December.


Sagan förde också mina tankar till John Bauers vackra sagomålningar. Jag fick ungefär samma känsla när jag läste boken som jag får av att titta på hans tavlor.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du också gillade den så mycket :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände på mig att jag skulle göra det men det är alltid roligt när man får rätt angående den känslan! :D Nu längtar jag efter fortsättningen!

      Radera
  2. Svar
    1. Dem är helt magiska! :D Och de passar perfekt ihop med berättelsen.

      Radera

Tack för din kommentar! :)