måndag 7 oktober 2019

A Shadow on the Wall - Jonathan Aycliffe

https://www.adlibris.com/se/bok/a-shadow-on-the-wall-9781597805551
Utgiven: 2015
Sidor: 200, Inbunden
Genre: Historisk roman, Skräck
Some things are best left undisturbed . . .
In the countryside of Victorian England, Edward Atherton, rector of Thornham St. Stephen, has taken on the arduous task of restoring the ancient church. But he should never have meddled with the tomb that lay beneath the church's crumbling walls. The moment the workman raised the tomb lid, an unspeakable horror escaped. At a loss to explain the unsettling noises and frightening visions that begin to plague the church, Atherton calls upon fellow antiquarian and Cambridge professor Richard Asquith to help investigate the strange events that began in the wake of the tomb's disturbance.
The two discover tantalizing hints of whom and what may have been laid to rest in the tomb, but the unforeseen circumstances force Asquith to give up his inquiries and leave the small village of Thornham behind. Asquith tries to put the frightening experiences behind him and focus on his new wife and family. But death and disappearances abound, and Asquith soon has no choice but to confront the darkness that has followed him from that ancient church into his own home.
En historisk spökroman som jag tyckte mycket om! Den har sitt eget tempo och påminner, för mig, en del om Kvinnan i svart. Jag tycker ju om historiska romaner och lägger man då till lite onaturligt och kusligt i den så faller det mig i smaken direkt.

Med det sagt så vill jag ändå säga att den inte är jätteläskig utan lutar lite mer åt mysrys-hållet. (Jösses, nu hittar jag på egna ord också.) Men visst är det en mörk och lite obehaglig stämning som kommer över en när man öppnar boken och den sitter i till sista sidan då jag hade svårt att lägga ned den för att jag var tvungen att veta hur det skulle gå för alla inblandade! En del öden kunde vara väldigt sorgliga och grymma...

10 kommentarer:

  1. Tack för tipset, har tidigare läst The Vanishment av författaren som jag gillade sisådär :)
    Kvinnan i svart däremot är riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Kvinnan i svart tyckte jag också mycket om! :) Funderar faktiskt på att läsa om den nån gång. Jag har en till att läsa av Aycliffe, The Silence of Ghosts tror jag den heter. Får se hur den är.

      Radera
  2. På tal om ingenting: Min blogg har haft problem att visas rätt i RSS-flöden, jag ser att den också ser konstig ut på din lista (visar ett gammalt inlägg istället för det senaste). Kan du testa lägga till den igen, eventuellt med den här adressen? https://snowglitterbooks.com/index.php/feed/

    Om du bara hinner :) ifall det skulle vara lösningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska jag prova det, inga problem! Gör det på en gång. :D

      Radera
    2. Det ser ut att funka :) tack att du provade!

      Radera
  3. Svar
    1. Ja ibland är det perfekt när det är lite lagom rysligt. :)

      Radera
  4. Kvinnan i svart tyckte jag mycket om så kanske skulle gilla den här också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova den om du får chansen! :) Det är inget högt tempo i den men det har sin charm det med.

      Radera

Tack för din kommentar! :)